واکسن فایزر هنوز هم در برابر سویه جدید COVID-19 انگلیسی موثر است

18ژانویه 2021 - محققان اعلام کردند که واکسنBioNTech / Pfizer ، علیه یکی از جدیدترین و نگران کننده ترین سویه های COVID-19 که در انگلیس شناسایی شده است، موثر است.

شواهد بدست آمده از مطالعه ای که توسط این دو شرکت با همکاری دانشگاه تگزاس انجام گردید، نشان می دهد آنتی بادی های یافت شده در بدن افراد واکسینه شده، هنوز هم در برابر این سویه ی جدید موثر هستند.

اگرچه این یافته ها هنوز توسط سایر محققان تأیید نشده است، و تیم تحقیق می گوید آنها قادر به بررسی جهش های دیگر در پروتئین اسپایک در سویه های جدید نبوده اند، اما آنها با نتایج اخیر "دلگرم" شده اند.

تصور می شود جهشN501Y ، سبب مسری تر شدن بیماری شده است و این نگرانی وجود دارد که واکسن ساخته شده دیگر نتواند علیه آن کار کند.اما، متخصص واکسن ویروسی، Phil Dormitzer، از شرکتPfizer ، گفت: ما اکنون 16 جهش مختلف را آزمایش کرده ایم و هیچ یک از آنها تأثیر قابل توجهی بر موثر بودن واکسن نداشته اند. این خبر خوب است اما به این معنا نیست که هفدهمین جهش هم می تواند همینطور باشد.

این آزمایش شامل استفاده از خون گرفته شده از افرادی بود که قبلاً واکسینه شده بودند.

پروفسور Pei-Yong Shi، از دانشگاه تگزاس در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز، اظهار داشت: ما باید نوع تغییرات جدید ویروس را کنترل کرده و مطمئن شویم که توسط واکسن یا آنتی بادی های درمانی مهار می شود.اما در نهایت اگر این مطالعات نشان دهد واکسن فعالیت دفاعی خود را در برابر سویه ای جدید از دست داده است، فوراً مهم است که تغییر توالی را بررسی کنیم.

سویه ی اخیرا کشف شده در انگلیس به سرعت گسترش یافته است، به همین دلیل نخست وزیر انگلیس دستور سومین تعطیلی عمومی را صادر کرد. روز شنبه تعداد 1035 مورد مرگ دیگر در انگلیس گزارش شد که در مجموع تعداد جان باختگان را به 80868 نفر رساند.

نوع دوم جهش یافته از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شد، که باعث شده است همه مسافران بین المللی که به انگلیس می آیند قبل از اینکه اجازه ورود به این کشور را داشته باشند، منفی بودن آزمایش COVID-19 آنها تایید شده باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/pfizer-vaccine-still-effective-against-new-uk-covid-19-strain.html